Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.04.2013 20:57 - Дебилизиращ нет-етикет
Автор: kcekce Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2014 Коментари: 0 Гласове:
4



Мнооого странни неща започват да се приемат за неписано правило в бг-нета:) От коментарите към постинга ми относно „азбучната неграмотност“ и редица други примери от други места през последните години научавам, че е изключително грубо и неучтиво да кажеш (примерно) на някого, който пише като неандерталец, че пише като неандерталец:) И то дори ако си се изразил възможно най-тактично. Въпреки че много рядко си позволявам конкретно насочени критики (веднъж-дваж годишно), вече си имам прилична база за неприятна статистика. Ето последния пример:

Моят коментар относно „гугъл-транслейтнато“ резюме към филм:

Много ли ще е нахално да помоля за редакция на текста, за да ЗВУЧИ поне сякаш е на български език? Ако е трудно изпълнимо, предлагам и помощта си напълно безвъзмездно... "Набор от зловещи събития са на път да се появят" image  Уби ме! „ *


От ответен коментар на съфорумка и лично съобщение пак от нея узнах, че молбата ми за редакция на безсмислиците и предложението ми за помощ (която след 2-3 часа оказах без да чакам повече официална покана, изпращайки редактирано резюме) са много неучтиви, крайно груби и засягащи. Че не бива да се пускат публично, а на лично съобщение. И че трябва да се постарая да бъда „по-мила“:)


За мое огромно облекчение, докато си мислех, че светът е полудял безвъзвратно и е време да си търся друга Вселена за пребиваване, модерите изтриха ответния коментар, укоряващ ме в нечовешката нетактичност да нарека черното „черно“ и бялото „бяло“ и оставиха моя напълно резонен коментар. А авторката си замести резюмето с предоставения от мен текст. Ааалилуя!:) Вече нямам против да изтрият коментара ми, а и Вселената ми изглежда малко по в час...


Та измъчва ме въпросът, защо огромен брой хора смятат за проява на грубост и липса на такт корекциите на наистина безумно скалъпени текстове. С подобни писания авторите се излагат достатъчно и без чужда помощ. Ако някой все пак им посочи явно незабелязаните от тях грешки, може би ще спрат да се излагат? Но не, оказва се, че е напълно допустимо трудът на режисьори, актьори и снимачен екип да се окепази с нашляпано с мистрията резюме – и че е крайно недопустимо да се поиска „публично“ редакция на въпросното резюме. Дори ако самото то, предизвикващо смях и недоумение у поне 70 % от читателите, си стои „публично“ публикувано... и е поне двадесетото поредно такова от същия автор О_о


Мъдрият ми покоен дядо, голям веселяк, ми беше предал една „притча“, която научил от неговата баба. Че не ти е приятел този, който като понечиш да се изходиш по голяма нужда на килима ти казва „Давай, чудесна идея!“ и ти гледа сеира после. А онзи, който ти казва „Недей, не е изобщо добра идея това“. Старая се да не притеснявам поголовно и поименно всички, „изхождащи се на килима“. Но при системно излагане на иначе добронамерен човек, правещ си труда да пусне редица интересни теми в даден форум, се опитвам да му помогна, като му посоча пътя към кенефа:)


В постинга ми относно „азбучната неграмотност“ не споменах нито едно име, но пак редица хора се почувстваха лично засегнати и обидени, или пък длъжни да защитят „несправедливо поруганите хорица“. Докато с една приятелка обсъждахме със смях критиките ми относно перманентния „капс-лок“ - и тя ми разправяше „Човече, и аз едно време пишех така, докато не ми изтриха от един сайт коментарите с обяснението „Не толерираме крещене тук“, ха-ха, не го осъзнавах преди това, колко бях глупава“ - други са ми обяснявали в писмен вид колко съм груба и нетактична. Защо – защото истината боли ли? :)


Още по-интересно е, че изобщо не се приема за обидно или неучтиво човек да пише по дадена тема пълни безсмислици, офтопик разсъждения, явни неистини (идващи от неговите си искрени заблуди), предположения относно битието и мотивите на друг потребител и т.н.... Но се смята за голяма обида да кажеш на сгрешилия, че е сгрешил:) Защото ще вземеш да му разбиеш розовия свят от илюзии, в който той е върхът на хранителната верига, „венец на творението“ и изобщо – непогрешим и перфектно разбран от всички носител на вселенска мъдрост. Разбирам да става дума за умствено изостанали хора, или страдащи от дислексия например. Но защо да се държим с нормални хора като с „инвалиди“, чиито възможности за самообучение са ограничени и които просто трябва да се задоволят с това, което сега правят? Те могат много повече. Просто не подозират, че е нужно.


Не държа да галя с перце всеки интернет-потребител, не държа и мен да ме галят с перце. Адски рядко трия коментари в блога си, обикновено само поради рекламен спам, поради пълна липса на смислено съдържание (тролинг от типа „Кой ще се изкаже последен“, само веднъж се случи) или поради добавяне на линкове, които по моя преценка нямат отношение към темата. И при критика – основателна или не – не се обиждам, засягам и тръшкам, а пояснявам защо и в какъв смисъл съм написала нещо. Или потвърждавам, че след проверка на фактите съм се оказала недостатъчно компетентна по въпроса. Това е пътят към развитие на културата на общуване и на човешкия мозък като цяло – личностно и глобално погледнато.


Ако си траем „учтиво“ на всяка очевадна глупост, не виждам как хората (и най-вече децата и подрастващите) ще дръпнат нагоре в развитието си и ще научат нещо ново. Здравият сарказъм трябва да предизвиква смях и замисляне, а не възмущение. Имаше под постинга ми и коментар, че представата за „крещящ и плюещ насреща маниак, разпенил озъбена уста..." може да се получи и от „някои гневни и тихо изречени пасажи от гореизложения, емоционален изпъстрен с "цветисти" изрази и метафорки, текст“. И нямам нищо против това:) Истина е – и целта ми при писането определено е била отчасти и да изразя някакъв „озъбен“ гняв:) За този коментар мога да кажа само „Евала!“, защото е на място и при това обоснован:) И не се чувствам обидена, ами се чувствам получила адекватен фийдбек, който да ми помогне да се изразя по-ясно и недвусмислено следващия път.


И така - човек се учи, докато е жив. Нека не му отнемаме тази възможност:) Психиката и контролът над емоциите също се тренират и каляват чрез сблъскване с проблеми и диспути, а не чрез „великодушно“ пренебрегване на здравия разум и уместната критика.


Пожелавам мирни, смислени и градивни дискусии на всички, както и неограничено личностно и културно развитие;)


 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

* Фразата в оригиналното резюме на английски е „a set of ominous events are about to occur„.




Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kcekce
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1153256
Постинги: 395
Коментари: 1058
Гласове: 1662