Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.08.2014 04:07 - Правописна грешка на редактора
Автор: kcekce Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2422 Коментари: 2 Гласове:
1

Последна промяна: 16.08.2014 04:10

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Много редактори видимо допускат „правописни грешки“ (не изключвам и себе си от това число:). Как се четат думичките погрешно и как се четат правилно?

ПОДРАВЯНЕ

 

Тълкуване на грешния прочит:

„Няма да съм аз, ако не променя нещо! Ето – това не ми харесва, ще го напиша по-иначе, с една гласна по-малко, да се усети, че имам пръст в тая работа!“

 

Правилен прочит:

ПОПРАВЯНЕ. Означава да коригирате правописни, пунктуационни или стилистични грешки. А не да правите БУМ на зачатъците на творческото си мислене.

 

СТАВАНИЕ

 

Тълкуване на грешния прочит:

„Щом съм си убил три часа от живота за това, значи става!“

 

Правилен прочит:

СТАРАНИЕ. Означава да положите усилия, за да предложите безупречен продукт на читателите. Изискват се време и концентрация.

 

ВНЕХАНИЕ

 

Тълкуване на грешния прочит:

„Абеее, не го погледнах, ама сигурно е ОК. Ако не – някой ще се оплаче, ама вече ще са ми платили“.

 

Правилен прочит:

ВНИМАНИЕ. Означава да отбележите в съзнанието си всяка прочетена дума и да оцените дали се вписва в изречението, текста като цяло и т.н....

 

ТОЩОНИМИ

 

Тълкуване на грешния прочит:

„Те там някакви имена на места са си написали, не знам как се четат в оригинал, но ме мързи да погледна дори другите преводи по темата.“


Правилен прочит:

ТОПОНИМИ. Означава наименования на места – на Земята, на друга планета или на някакъв измислен свят. При наличието на поредица от книги от един и същ автор, добре е наименованията да са едни и същи във всичките издания.

 

ИБЕНА

 

Тълкуване на грешния прочит:

„Поредният автор си измислил сума герои! Аман вече! Хич не ме интересува как се казват и кой къде е!“

 

Правилен прочит:

ИМЕНА. Собствени и лични нарицателни за героите. Ако объркате имената, обърквате целия сюжет.


СЮЖЕТНА ЧИНИЯ

 

Тълкуване на грешния прочит:

„То нали си върви нещо там, някакви се борят за нещо... Все тая, не ме интересува“.

 

Правилен прочит:

СЮЖЕТНА ЛИНИЯ. Означава поредица от причинно-следствени връзки, върху които се гради цялата история. Дръпнеш ли един камък от основата – всичко рухва.

 

ЗАПЪТАЙКИ

 

Тълкуване на грешния прочит:

„Офф, така и не научих пунктуационните правила, така че ще си правя, каквото си искам!“

 

Правилен прочит:

ЗАПЕТАЙКИ. Поставят се преди лично обръщение, за обособяване на подчинени изречения и за разграничаване на изброявани подобни обекти. Не е сложно. Ама хич.

 

СРИЛИСТИКА

 

Тълкуване на грешния прочит:

„Ето тук ще проявя креативност, защото нямам за какво да се закача... Какво ли да направя? Примерно тази „любов“ мога да я превърна в „сърбеж“ - защо не?“

 

Правилен прочит:

СТИЛИСТИКА. Означава писменото слово да е добре подредено, гладко вървящо, без тавтологии, без нетипичен за използвания език словоред и вулгарности.

 

БЕРЕШГИ ПОД ЛИНИЯ

 

Тълкуване на грешния прочит:

„Нещо може би няма да им е ясно на читателите, ама голяма работа, на мен ще си ми платят парите така или иначе“.

 

Правилен прочит:

БЕЛЕЖКИ ПОД ЛИНИЯ. Това са поясненията за малко-известни факти, за буквален прочит на нещо или за непреводими каламбури в дъното на страницата. Полезни са.

 

ПЪТЕН ОПРЕДЕЛИТЕЛЕН ЧЛЕН

 

Тълкуване на грешния прочит:

„Нямам представа къде какво се слага, ама ще бича на шесто чувство!“

 

Правилен прочит:

ПЪЛЕН ОПРЕДЕЛИТЕЛЕН ЧЛЕН. Слага се само и единствено на подлог в мъжки род. Нищо сложно. Най-простото правило е „Ако можеш да замениш думата с ТОЙ, членът е пълен“. Но хората все така ги мързи...

 

* Постингът е посветен на последното българско издание на „Луната е наставница сурова“ на Р. Хайнлайн. Толкова неграмотно нацвъкана книга не бях виждала досега!:) И то при положение, че предното издание на същия роман в България си беше съвсем наред...




Гласувай:
1



1. injir - На това му се казва правопис, , Както ...
16.08.2014 12:13
На това му се казва правопис ,,Както ми е изгодно,, . :)
цитирай
2. kcekce - Мани как му се вика...
07.09.2014 04:11
Окепазяването на хубави книги ми бърка в душицата:) Ако аз през 90-те съм прочела "Луната е наставница сурова" в нормално издание, то сега хората ще удрят на камък в онова лайно, което е било (неизвестно защо?) одобрено за печат... Като преводач и редактор не харесвам тази профанизация. Издателствата трябва да носят отговорност за това, което продават. А човекът, който е изписан на страниците на онази книга като редактор, може само да се черви... или да си направи харакири. Аз лично не бих си позволила да ми изпишат името на подобна гняс.

Сори за излиянието...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kcekce
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1152854
Постинги: 395
Коментари: 1058
Гласове: 1662